Rolleiclub
Image default
Arts / Photography

Kantoor inrichten checklist

Heb je de opdracht gekregen om in jullie oude kantoor weer wat nieuw leven in te blazen? Of ben je van plan om een compleet nieuw kantoor in te richten? Dan heb jij even geluk! Niets is fijner om met een schone lei ergens te beginnen. Bij elk soort kantoor is de inrichting weer verschillend en dat is dan ook gelijk de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen.

Bij een advocatenkantoor zoek je bijvoorbeeld meer in de hoek van een strakke en zakelijke inrichting, terwijl je bij een creatief bureau juist weer meer op zoek gaat naar een leuke indruk én aankleding. Met onderstaande checklist helpen we je graag om je kantoor helemaal compleet in te richten. Lees je mee?

#1 Meubilair aanpassen aan interieur

Zoals we hierboven al kort hebben beschreven, is het goed om stil te staan bij het soort kantoor wat je gaat inrichten. Vind je het leuk om met de laatste interieurtrends mee te gaan? Of maakt het eigenlijk allemaal niets uit?

Wanneer je kiest voor het tweede, dan is het verstandig om te kiezen voor een functionele indeling met ergonomisch meubilair, waardoor iedereen zo goed mogelijk zijn werk kan uitvoeren.

Je kunt een bureau kopen en deze opstellen in een nette overzichtelijke opstelling met neutrale kleuren. Maar vergeet daarbij ook niet om te kijken naar kasten en ladekastjes om het kantoor zo opgeruimd mogelijk te houden. Een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd! 

            

Aan welk meubilair kun je denken?

  • Bureautafel
  • Bureaustoel
  • Ladeblok
  • Archiefkasten
  • Prullenbak, kapstok, planten
  • Muurdecoratie 
  • Apparatuur (computer, printer etc.)
  • Elektra en aansluitingen
  • Presentatiematerialen
  • Scheidingswanden

 

Akoestiek kantoor

We weten ondertussen steeds beter dat een paar mooie planten niet alleen zorgen voor een mooi aanzicht, maar dat dit ook een positief effect heeft op werknemers. Maar wat nog belangrijker is, is dat we niet continu gestoord worden door bellende of pratende collega’s.

Ondanks dat je sommige geluiden echt niet kunt voorkomen, kun je wel gebruik maken van akoestische scheidingswanden of natuurlijke wanddecoratie om geluiden zo veel mogelijk te absorberen. Deze kun je bijvoorbeeld monteren aan het bureau, wat ook zorgt voor wat extra privacy.

Helaas kun je er niet bij ieder kantoor voor zorgen dat het geluid van het kantoor perfect is, maar je kunt er wel samen voor zorgen dat de demping van het geluid zo veel mogelijk wordt beperkt. 

Binnenklimaat op kantoor 

Nadat we met veel plezier het nieuwe meubilair voor het kantoor hebben uitgekozen, kunnen we eindelijk met het leukste gedeelte beginnen: het daadwerkelijk inrichten en leuk maken van het kantoor. Een mooi vloerkleed hier en een inspirerende tekst daar! Zo maak je het werk net weer wat gezelliger.

Wanneer je toch bezig bent met het inrichten van het kantoor, dan doe je er ook goed aan om meteen even de luchtkwaliteit van de ruimte te controleren. Een slecht klimaat kan namelijk zorgen voor slaperigheid, jeukende ogen én hoofdpijn. Dat willen we natuurlijk graag voorkomen. Vraag daarom aan je collega’s om eens rond de tafel te zitten en te vragen of ze hier nog op- of aanmerkingen over hebben.

Om de luchtkwaliteit vervolgens te verbeteren, kun je kiezen voor een luchtventilatiesysteem, een makkelijk te reinigen vloerbedekking, maar het kan ook zitten in de kleinere dingen. Denk bijvoorbeeld aan luchtzuiverende planten of een ‘clean desk policy’, hoe leger het bureau, hoe gemakkelijker deze weer schoongemaakt kan worden voor een nieuwe fijne werkdag!