Hoe en waarom slow fashion?

De mode-industrie is niet vriendelijk geweest voor het milieu. Als oplossing voor deze negatieve milieukosten moet de mode-industrie in de richting van de slow fashion gaan.

Slow fashion is een beweging die streeft naar verbetering van de duurzaamheid door zowel retailers als consumenten aan te moedigen tot een ethische benadering van de mode. Zij richt zich op duurzamere praktijken, waaronder het gebruik van materialen van betere kwaliteit voor langer gebruik en het gebruik van milieuvriendelijke inkten voor drukwerk, en een vertraging van de productie. Slow fashion modeartikelen beloven functionele, stijlvolle en duurzame kleding voor aandachtige consumenten.

Slow fashion is een persoonlijke keuze. Het is een natuurlijke leefstijlvoorkeur die onder meer bestaat uit het kiezen van kleding die de tijd en de trend overstijgt. Het is bewust van het milieu. Het is holistisch en houdt rekening met de hele levenscyclus van het product. Het is in feite de ethische keuze.

Deze modestukken zullen meer kosten, maar zullen zichzelf terugverdienen door langer mee te gaan. Vergeet niet dat slowfashion je kan helpen er goed uit te zien, je goed te voelen en het goed te doen!

Hier is hoe je kunt kiezen voor slow fashion:

  • Begin met minder te kopen, en minder vaak te winkelen
  • Je kunt overwegen om tweedehands of vintage kleding te kopen…
  • Vermijd fast fashion merken 
  • Kies je stoffen verstandig. Zijde, linnen, hennep, biologisch katoen en wol zijn het meest milieuvriendelijk.
  • Vermijd greenwashing – lees de feiten op een rijtje om ze op een rijtje te zetten
  • Zoek naar modetransparantie
  • Denk aan kleinere bedrijven of lokale merken zoals ADUH
  • Kies kwaliteitskleding met een langere levensduur
  • Kies tijdloze ontwerpen die niet beïnvloed worden door seizoensgebonden trends
  • Gooi niet onnodig weg

Slow fashion is de toekomst. En we moeten vooruitdenken en werken aan het begrijpen van de overgang naar de toekomst door middel van samenwerking en creativiteit tussen ontwerpers en fabrikanten, belanghebbenden en eindgebruikers.